Οι σκέψεις κάθε μαμάς με το τέλος της σχολικής χρονιάς…

Το σχολείο τέλειωσε και πιάνω τον εαυτό μου να αγχώνεται. Ξαφνικά, σα να γράφω εξετάσεις ως γονιός, θυμάμαι όλες μου τις ανησυχίες της χρονιάς και αν τελικά τις «έλυσα» ή αν άθελά μου αδράνησα. Στο μυαλό μου λοιπόν κάνω ανακεφαλαίωση και προσπαθώ να βάλω σε τάξη, τα όσα «είδα» στην τάξη.

Η 15η Ιουνίου είναι η ημέρα που το δημοτικό σχολείο κλείνει με κέφι, γέλιο, χαρά. Από τα μεγαλύτερα παιδιά μπορεί να συναντήσει κανείς και λίγο δάκρυ για όσα αφήνουν πίσω τους, ενώ παράλληλα ανοίγεται μπροστά τους το γυμνάσιο. Οι καθιερωμένες σχολικές γιορτές κορυφώνονται συνήθως με το «μπουγέλο», στο οποίο κανείς εκπαιδευτικός δε μπορεί να βάλει φρένο. Άλλωστε και οι ίδιοι έπαιζαν μπουγέλο όταν ήταν παιδιά.

Πριν όμως ανοίξουμε πλήρως το καλοκαιρινό πακέτο, διακοπών, summer camp, κατασκήνωσης και σχετικών δραστηριοτήτων, ας αφήσουμε μια στάλα σκέψη για τη χρονιά που πέρασε. Πολλοί γονείς βιώνουν άγχος για το ποιος δάσκαλος θα έχει το παιδί τους, αν είναι «καλός», αν το παιδί θα μάθει επαρκώς, τι θα συναντήσει από τους συμμαθητές του και χίλια άλλα πράγματα. Αυτή ακριβώς η στιγμή είναι η πιο κατάλληλη για να βγουν τα συμπεράσματα της χρονιάς. Ψύχραιμα λοιπόν μπορούμε να γυρίσουμε προς τα πίσω και να θυμηθούμε τις φθινοπωρινές ανησυχίες μας και να αναλογιστούμε πλέον τις εμπειρίες μας.

«Θα έχει καλό δάσκαλο;»
Αρχικά θα πρέπει να σκεφτούμε τι σημαίνει «καλός δάσκαλος». Όχι, ουτοπικές εξιδανικεύεις, αλλά ρεαλιστικές και ανθρώπινες προσδοκίες. Πώς περιγράφουν τα παιδιά το δάσκαλό τους; Την ώρα που περιγράφουν, τι νιώθουν; Πώς αντιμετώπισε τις διενέξεις των συμμαθητών ή και των ίδιων; Επικοινωνήσαμε τις ανησυχίες μας μαζί του; Μοιραστήκαμε τις σκέψεις μας για το καλό του παιδιού; Τέτοια ερωτήματα θα μας δώσουν το προφίλ του δασκάλου, της τάξης και του παιδιού μας. Κρατήστε όμως παράλληλα στο πίσω μέρος του μυαλού, πως η εικόνα μας προέρχεται έμμεσα. Περνά από το πρίσμα του παιδιού μας. Παρανοήσεις, υποθετικές προεκτάσεις και ίσως και μικρά ή μεγαλύτερα ψέματα μπορεί να βρεθούν στη «ζωγραφιά» του. Μην απορρίπτετε το ψέμα από την πιθανή εικόνα. Συνεκτιμήστε το.

Η τακτική επικοινωνία με το δάσκαλο ακόμα κι αν δεν έχει «κάτι» να μας πει, είναι σημαντική. Διατηρώντας την επαφή μαζί του, του δίνει την άνεση να επικοινωνήσει μαζί μας αν κάτι χρειαστεί. Το ίδιο ισχύει και για τη δική μας άνεση απέναντί του. Η βιοποριστική εργασία μας μπορεί να είναι απαιτητική, μα όταν πηγαίνουμε το παιδί μας ή όταν το παίρνουμε από το σχολείο, μπορούμε να ανταλλάξουμε μισή κουβέντα με τους δασκάλους, χωρίς να ξεχνάμε πως πότε – πότε χρειάζεται να πάρουμε μια ολιγόωρη άδεια για να δούμε με μεγαλύτερη άνεση χρόνου τον ίδιο και να κουβεντιάσουμε ουσιαστικά και ήρεμα για το παιδί μας. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τις μικρές τάξεις του δημοτικού, αλλά για όλη τη σχολική ζωή του παιδιού μας. Ναι, ακόμα κι όταν είναι μεγάλο. Και τότε μας χρειάζονται τα παιδιά.

«Ανταποκρίνεται το παιδί στα μαθήματα;»
Πρώτο κριτήριο είναι η προσωπική μας άποψη, εφόσον έχουμε την εποπτεία του διαβάσματος. Αυτό φυσικά αφορά τις μικρές τάξεις του δημοτικού. Όσο όμως το παιδί ανεξαρτητοποιείται, τόσο κι εμείς χάνουμε την επαφή μας με τους καθημερινούς μαθησιακούς στόχους. Ένας περιστασιακός έλεγχος, μια συζήτηση με το δάσκαλο και φυσικά η συζήτηση με το παιδί μας, θα μας βοηθά να έχουμε μια γενική εικόνα, η οποία δεν απέχει από την πραγματικότητα.

«Τι πρέπει να κάνω εγώ όσο το παιδί μου πηγαίνει σχολείο;»
Κατά βάση, τίποτα ενεργά. Εμείς μόνο παρατηρούμε και αν χρειαστεί υποστηρίζουμε το ρόλο του σχολείου. Παρακολουθούμε το παιδί μας, αφουγκραζόμαστε τα συναισθήματά του απέναντι στο σχολείο, στο δάσκαλο και στους συμμαθητές του. Βλέπουμε τι απολαμβάνει, τι του αρέσει, τι δεν του αρέσει. Ρωτάμε, συζητάμε, το μαθαίνουμε. Ακούμε πώς περνάει, τι το θυμώνει, τι το ενθουσιάζει. Ρωτάμε για τους φίλους του, τα παιχνίδια που του αρέσει να παίζει μαζί τους και γενικά ό,τι τα απασχολεί στην καθημερινότητά τους. Αν όλο αυτό χρειάζεται πολύ χρόνο;! Όχι! Σίγουρα όχι πολύ. Χρειάζεται όμως συστηματική επαφή. Καθημερινή. Σε κάποια ήρεμη ώρα, είτε στο μεσημεριανό φαγητό ή το βραδινό, ίσως πριν πάει για ύπνο, όταν είναι χαλαρό και εμείς διαθέσιμοι, συζητάμε. Ναι, χρειάζεται κάποια ήρεμη φάση της καθημερινότητας για να συζητάμε. Είναι επένδυση! Το παιδί όταν ξέρει πως αβίαστα επικοινωνεί με το γονιό του, θα τον εμπιστευθεί. Χτίσιμο σχέσης και εμπιστοσύνης. Διπλό το κέρδος!

«Να βάλω δάσκαλο στο σπίτι για να έχει το παιδί “γερές βάσεις”;»
Το πιο δύσκολο ίσως ερώτημα. Συχνά ένας γονιός νιώθει ανίσχυρος και αισθάνεται πως δεν έχει τον έλεγχο στην εκπαίδευση του παιδιού του. Αντισταθμίζει το άγχος του αυτό με πρόσθετες διδακτικές ώρες χωρίς να είναι συνήθως απαραίτητες. Τις περισσότερες φορές, αυτά τα «μαθήματα» γίνονται κυρίως για να ανακουφίσουν το άγχος του γονιού, επιβαρύνοντας όμως το πρόγραμμα, τη ζωή, τις δραστηριότητες και την ψυχολογία του παιδιού. Αν ο γονιός έχει την επαφή που χρειάζεται με το παιδί του, θα έχει μια πολύ καθαρή εικόνα για τη δουλειά του δασκάλου. Μπορεί άνετα να αισθάνεται σίγουρος και να μην παραφορτώνει αναιτιολόγητα το παιδί. Αντίθετα, αν για κάποιο λόγο ο δάσκαλος είναι ανεπαρκής, θα το καταλάβει πολύ σύντομα και θα μπορεί να λειτουργήσει εναλλακτικά, ενισχύοντας την όποια αδυναμία του εκπαιδευτικού στο έργο του, υποστηρίζοντας το παιδί εκεί ακριβώς που χρειάζεται. Παράλληλα, η επαφή και η επικοινωνία με το δάσκαλο, μπορεί έγκαιρα να αποκαλύψει δυσκολίες στη μάθηση που ίσως να ταλαιπωρούν το παιδί μας και να γίνει μια παρέμβαση στον κατάλληλο χρόνο, η οποία θα αποδειχθεί σωτήρια για όλη τη σχολική ζωή του.

Η σχολική ζωή του παιδιού μας, θέλει επικοινωνία, χτίσιμο σχέσεων μαζί του αλλά και με το περιβάλλον του, δηλαδή το δάσκαλο, το σχολείο, τους φίλους του. Όσο πολυάσχολοι κι αν είμαστε, όσο ζόρικα και αν τα «φέρνουμε βόλτα», κάπου ας θυμηθούμε το βρεφικό του χαμόγελο και τις υποσχέσεις που του δίναμε στην κούνια του, πως «θα είμαστε για πάντα εκεί» και ας συνεχίσουμε να το πραγματοποιούμε με υπομονή και αγάπη. Ό,τι κάναμε δηλαδή μέχρι τώρα. Τα παιδιά μας, μας χρειάζονται σε όλες τις ηλικίες με διαφορετικό τρόπο κάθε φορά. Ας είμαστε εκεί!

Καλό καλοκαίρι!

Πηγή:    thebluez.gr