Χειλικές και γλωσσικές ασκήσεις για την στάση και κίνηση αρθρωτών, μείωση σιελόρροιας

Article_full_xeilikes-kai-glossikes-askiseis-gia-tin-stasi-kai-kinisi-arthroton-meiosi-sielorroias

Χειλικές και γλωσσικές ασκήσεις

Στόχος:

  • Η ικανότητα να μπορεί ένα παιδί να κινήσει σωστά τα χείλια και τη γλώσσα του είναι σημαντική για τη βελτίωση του λόγου και της παραγωγής του ήχου.

Χείλη

Στόχος:

  •   Η ικανότητα του να κλείνει το παιδί τα χείλη του.
  •   Η διόρθωση του σχήματος των χειλιών για τους ήχους.
  •   Η ικανότητα να αλλάξει το σχήμα των χειλιών.

 

Ενθαρρύνετε το παιδί σας να κάνει τις ακόλουθες ασκήσεις. Κάντε το πρώτα εσείς για να του δείξετε και κάντε το διασκεδαστικό.

Κίνηση – σφράγισμα των χειλιών

1. Μουρμουρίστε μια μελωδία.

2. Φιλήστε ηχηρά – τον καθρέφτη και ένα άλλο πρόσωπο.

3. Αφήστε αποτυπώματα των χειλιών σας σε χαρτί/στον καθρέφτη με κραγιόν.

4. Κρατήστε μια κάρτα ανάμεσα στα χείλια σας και δείτε πόσες καραμέλες μπορεί το παιδί σας να    ισορροπήσει στην κάρτα που κρατάει με τα χείλια του. Αφήστε το παιδί σας να φάει τις καραμέλες που μπορεί να ισορροπήσει.

Κίνηση – Στρογγυλό σχήμα χειλιών

1. Δώστε ηχηρά φιλιά.

2. Φυσήξτε και σβήστε το κερί.

3. Φυσήξτε κομμάτια από χαρτομάντηλα στο τραπέζι σαν να «παραβγαίνουν το ένα το άλλο».

4. Φυσήξτε σαπουνόφουσκες μέσα στο νερό με ένα καλαμάκι.

5. Φυσήξτε σαπουνόφουσκες με ραβδάκι που κάνει φούσκες.

6. Ρουφήξτε χυμό/ χυλούς με καλαμάκια διαφορετικών διατομών και μηκών (πάντα στα όρια του τι μπορεί να κάνει το παιδί χωρίς να δυσανασχετεί).

7. Κάντε το φάντασμα (μπου-ου-ου).

Κίνηση – Άνοιγμα των χειλιών

1. Κάντε ήχο ασθενοφόρου (ίου-ίου).

2. Κάντε τον ήχο που κάνει το ποντίκι (ηη-ηη)

3. Κάντε τον γάιδαρο (ηα-ηα).

4. Προσποιηθείτε ότι βγαίνετε φωτογραφία με πλατύ χαμόγελο (χρησιμοποιήστε κραγιόν).

Κίνηση – Σφράγισμα και Ανα-σφράγισμα χειλιών

1. Πείτε «μπανγκ» όπως θα έκανε ένα τούβλο που πέφτει πάνω σε κονσέρβα.

2. Προσποιηθείτε ότι είστε ψάρι που ανοίγει και κλείνει το στόμα του γρήγορα με έναν κοφτό ήχο.

3. Φυσήξτε σαπουνόφουσκες και πείτε «ποπ» καθώς σκάνε.

Γλώσσα

Στόχος:

  • Το να βγάζει και να στήνει τη γλώσσα του σωστά.
  • Το να μπορεί το άκρο της γλώσσας να δείξει πάνω, κάτω, από τη μια πλευρά και από την άλλη.
  • Το να μπορεί η γλώσσα να αλλάξει κατεύθυνση και να περιστρέφεται μέσα στο στόμα.
Γενική συνείδηση

1. Μιλήστε σχετικά με διαφορετικές συστάσεις (π.χ. μαλακό / σκληρό), θερμοκρασίες (ζεστό / κρύο), και γεύσεις   (γλυκό / ξινό), καθώς το παιδί σας τρώει.

2. Γλύψτε ουσίες από διαφορετικά σημεία μέσα κι έξω από το στόμα, π.χ. το γλύψιμο μαρμελάδας από τον  ουρανίσκο ή από την εξωτερική γωνία των χειλιών.

3. Γλύψτε κάτι και να προσπαθήσετε να μαντέψετε τι είναι αυτό.

Κινήσεις της γλώσσας


1. Παίξτε παιχνίδια που έχουν να κάνουν με το ανέβασμα της άκρης της γλώσσας προς τα πάνω, π.χ. γλύψιμο (όπως και πιο πάνω), τραγουδώντας λα, λα, λα, το να κάνετε τη σειρήνα περιπολικού νηη-νοο, νηη-νοο, κάνοντας τον ήχο των δεικτών του ρολογιού (τουκ-τουκ-τουκ), οι φθόγγοι «Ν, ΜΠ» (πείτε τους ήχους, όχι τα γράμματα), κάντε τον ήχο ενός τυμπάνου (ντου-ντου-ντου).

2. Παίξτε παιχνίδια που έχουν να κάνουν με κίνηση της γλώσσας από τη μια πλευρά στην άλλη, π.χ. κάντε σαν το παλιό ρολόι (η γλώσσα θα παριστάνει το εκκρεμές).

3. Καθίστε μπροστά σε ένα καθρέφτη και δείτε αν το παιδί σας μπορεί να αντιγράψει τις κινήσεις της γλώσσας σας, π.χ. Έξω από το στόμα: πάνω, κάτω, από τη μια πλευρά στην άλλη. Μέσα στο στόμα: πάνω, κάτω, από τη μια πλευρά στην άλλη. Δείτε αν μπορείτε να κάνετε τις κινήσεις αυτές πολύ αργά και μετά πολύ γρήγορα.

4. Σπρώξτε τη γλώσσα σας προς το μάγουλό σας. Δείτε αν το παιδί σας μπορεί να κάνει το ίδιο.